Pompa osiowo-tłokowa A17F(N)O serii 10

Rosnące wymagania w stosunku do układów hydraulicznych samochodów ciężarowych oraz coraz to surowsze przepisy dotyczące emisji hałasu i zanieczyszczeń, wymagają wykorzystania wydajnych i efektywnych pomp hydraulicznych. Dla producentów oraz użytkowników końcowych wysoka niezawodność jest również jednym z kluczowych czynników. Ponadto istotna jest łatwa integracja w ograniczonej przestrzeni wraz z prostym dostosowaniem do kierunku obrotu silnika napędowego.

Do zastosowań w samochodach ciężarowych Bosch Rexroth opracował specjalnie pompy osiowo-tłokowe o stałej wydajności typu A17FO i A17FNO.

Dane techniczne

Pompa osiowo-tłokowa A17FO /A17FNO serii 10:

Rozmiary: 23 cm3 do 107 cm3 i 125 cm3

Maksymalne ciśnienie: 400 bar / 300 bar

Ciśnienie nominalne: 350 bar / 250 bar

Prędkość znamionowa: 2000 obr/min do 3050 obr/min / 1750 obr/min

Waga: ok. 5.9 kg do 15 kg / 15 kg

Kołnierz montażowy: Specjalny kołnierz ISO 7653-1985 (dedykowany do samochodów ciężarowych)

Wał napędowy: Wielowypust, podobny do DIN ISO 14 (dedykowany do samochodów ciężarowych)

Porty przyłączeniowe: gwinty calowe zgodnie z DIN ISO 228

Długość instalacji (ze złączem ciśnieniowym): 185 mm do 272 mm

Karty katalogowe: 91520 / 91510

Funkcje oraz zalety:

Kompaktowa konstrukcja oraz duża gęstość mocy

Pompa o stałym wydatku A17F(N)O serii 10  konstrukcji osi zgiętej różni się od konwencjonalnych pomp hydraulicznych do samochodów ciężarowych wysoką gęstością mocy. Wynika to z kompaktowej budowy, niskiej wagi oraz wykorzystania wytrzymałego 7-tłokowego mechanizmu roboczego stosowanego w wysokociśnieniowej serii A2F.

Łatwa zmiana kierunku obrotów

Zmieniając pozycję montażu przyłącza ciśnieniowego można łatwo zmienić kierunek obrotów pompy A17F(N)O bez konieczności demontażu całej jednostki lub płyty przyłączeniowej. Kolejną zaletą jest to, że potrzebny jest tylko jeden wariant każdego rozmiaru, niezależnie od późniejszego kierunku obrotów pompy lub przystawki odbioru mocy (power take-off, PTO)

Niski poziom generowanego hałasu i wysoka wydajność

Zgodnie z kierunkiem obrotów pompy hydraulicznej, przyłącze ciśnieniowe określa również montaż płyty sterującej i położenie podcięć akustycznych. W rezultacie pompy Rexroth A17F(N)O są cichsze, mają niższą pulsację ciśnienia połączoną z wyższą wydajnością w porównaniu do innych pomp hydraulicznych stosowanych w samochodach ciężarowych.

Dobra zdolność do samozasysania połączona z wysoką prędkością obrotową

W odniesieniu do porównywalnych pomp hydraulicznych pompa Rexroth A17F(N)O charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami samozasysania oraz wysoką maksymalną prędkością obrotową. Wynika to z zastosowania specjalnych rozwiązań konstrukcyjnych takich jak kulisty kształt płyty sterującej i cylindra, poprawiona została kompensacja sił poprzecznych poprzez uniknięcia dodatkowego sworznia prowadzącego pomiędzy płytą sterującą a cylindrem. Rozwiązanie to umożliwiło zastosowanie otworów wlotowych o większym przekroju w cylindrze i bardziej opływowego kształtu rowków sterujących.

Bezpośredni napęd tłokowy oraz wysoka płynność pracy

W przypadku pomp Rexroth A17F(N)O, cylinder jest napędzany przez tłoki, a nie, jak ma to miejsce zazwyczaj poprzez wał kardana lub koła zębate. Dzięki bezpośredniej konwersji momentu obrotowego na energię hydrauliczną, straty związane z tarciem mechanicznym zostały zminimalizowane. Zmniejszono również emisję hałasu i jednocześnie poprawiono płynność pracy.

Solidny mechanizm roboczy zapewniający długotrwałą żywotność

Zastosowanie mechanizmu roboczego ze stożkowymi tłokami sprawia, że jednostki A17F(N)O są mniej wrażliwe na zabrudzenia. Zanieczyszczenia oleju hydraulicznego oraz mniejsze cząstki mogą być wypłukiwane przez pierścieniową szczelinę między cylindrem, a tłokiem, bez powodowania większych uszkodzeń. Solidna budowa mechanizmu napędowego zapewnia długotrwałą żywotność, co skutkuje niskimi kosztami użytkowania dla użytkownika końcowego. Ze względu na swoją wytrzymałość, osiowo-tłokowa pompa Rexroth A17F(N)O znajduje szerokie zastosowanie w samochodach ciężarowych.


Bosch Rexroth