Perspektywy w segmencie robotów przemysłowych

Masowy trend do automatyzacji zapewnia dobrą sytuację w branży. Większe zamówienia napływają nie tylko od przemysłu samochodowego i jego kooperantów, ale także producentów wyrobów z tworzyw sztucznych, wyborów metalowych oraz dostawców żywności i napojów. Również przemysł farmaceutyczny, elektroniczny oraz medyczny coraz chętniej używa robotów.

Co ciekawe, także młode branże, jak na przykład fotowoltaika stawiają na rozwiązania w dziedzinach robotyki i automatyki. W obu tych segmentach obroty na niemieckim rynku wzrosły w 2007 roku – według wstępnych szacunków – o 15% (do 8,4 miliardów EUR). Tym samym obroty branży w ostatnich dziesięciu latach prawie się podwoiły. Od końca 2006 roku nieustannie zwiększa się napływ zamówień w dziedzinie robotyki i automatyki. Nadal duży napływ zamówień z kraju i zagranicy umożliwi branży automatyki w 2008 roku dalszy wzrost obrotów o 10% (do 9,2 mld EUR).

Przyjrzyjmy się teraz sytuacji w poszczególnych dziedzinach. Zacznijmy od techniki montażu i obsługi. Jak wiadomo, niewiele produktów w naszym otoczeniu nie przeszło przez proces montażu. W przypadku samochodu lub notebooka wie o tym większość ludzi. Wiele jednak osób nie myśli o tym, że również termos i długopis wymagają precyzyjnego montażu. Jeżeli spojrzymy na zegarek, telefon komórkowy czy też produkty medyczne, możemy sobie wyobrazić, jakiej precyzji wymaga właśnie obsługa i montaż elementów zminiaturyzowanych. Nierzadko produkt odnosi sukces na rynku wyłącznie dlatego, że jego obudowa – przy takim samym zakresie funkcji – jest bardziej kompaktowa niż obudowa konkurencji.