Kto pyta, nie błądzi…

    Wojciech Znojek, wiceprezes zarządu firmy Sabur:

    Nagłówki gazet i portali informacyjnych prześcigają się w komunikatach o ogromnych podwyżkach cen energii elektrycznej w Polsce. Ceny prądu są już dwukrotnie wyższe niż w zeszłym roku, jak szacuje Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO), a po 2020 r. będziemy mieli najwyższe w Europie hurtowe ceny energii i taryfy dla wszystkich grup odbiorców.

    Ważne jest więc podjęcie działań optymalizujących zużycie nie tylko energii elektrycznej, ale także wszystkich mediów. Sposobów optymalizacji może być bardzo wiele, począwszy od korzystnych cen zakupu mediów użytkowych, poprzez planowanie zmian organizacyjnych, aż po monitoring zużycia i wczesne ostrzeganie przed przekroczeniami i awariami. Ciągły monitoring oraz prawidłowe zarządzanie energią elektryczną i pozostałymi mediami to jeden z podstawowych warunków poprawiania efektywności ekonomicznej w każdym przedsiębiorstwie.

    Decydując się na wdrożenie systemu do zarządzania i monitorowania zużyciem mediów, warto potencjalnemu dostawcy zadać kilka pytań, m.in.: „Czy rozwiązanie pozwala monitorować zużycie wszystkich istotnych dla firmy mediów?”, „Czy system można zintegrować z innymi rozwiązaniami z obszaru ERP, BI, IoT, IIoT itd.?”, „Czy w przypadku zarządzania wieloma obiektami lub siedzibami firmy możliwe jest monitowanie z jednego miejsca jednocześnie wszystkich mediów?”, „Czy rozwiązanie pozwala na pracę zdalną z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu, ułatwiając dostęp do informacji o wykorzystywanych mediach?”. Odpowiedź na te i inne pytania pozwoli optymalnie dopasować rozwiązanie do potrzeb i oczekiwań klienta.