IoT w podróży: Bosch prezentuje zintegrowaną mobilność jutra

Bosch podczas CES prezentuje własny samochód koncepcyjny do przewozu osób. Foto: Bosch

Internet rzeczy (IoT) w coraz większym stopniu zmienia świat. Na targach CES 2019 odbywających się w Las Vegas firma Bosch zaprezentuje możliwości, jakie już dziś oferuje IoT. – Bosch bardzo wcześnie dostrzegł ogromną szansę, jaką niesie ze sobą IoT. Od ponad dziesięciu lat aktywnie współtworzymy świat zintegrowany w internecie – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu spółki Bosch. – Dziś jesteśmy wiodącym przedsiębiorstwem IoT oraz konsekwentnie rozbudowujemy nasze kompetencje w obszarach oprogramowania oraz IT. – Koncern zrealizował już ponad 270 projektów IoT w dziedzinach takich jak mobilność, Smart Home, Smart Cities czy rolnictwo, korzystając przy tym z własnej chmury obliczeniowej. Liczba czujników i urządzeń zintegrowanych z internetem za pośrednictwem Bosch IoT Suite wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o blisko 40%, do 8,5 mln sztuk.

Kluczem do dalszego wzrostu i rozwijania nowych możliwości biznesowych w obszarze IoT jest sztuczna inteligencja (SI), którą Bosch aktywnie rozwija. – Potencjał IoT wykorzystamy najlepiej, jeśli połączymy ze sobą obie domeny – IoT oraz SI – i będziemy je dalej rozwijać – mówi Heyn. Istnieje bowiem pomiędzy nimi wzajemna zależność: – IoT potrzebuje inteligencji. Zbieranie danych przy wykorzystaniu urządzeń zintegrowanych z internetem może znacząco przyspieszyć rozwój sztucznej inteligencji – mówi Heyn. – Dopiero dzięki sztucznej inteligencji produkty zintegrowane z internetem stają się inteligentne i uczą się wyciągać wnioski. Nasze podejście ma na celu przede wszystkim osiągnięcie konkretnych korzyści w codziennym życiu – więcej czasu, wyższy poziom bezpieczeństwa, większą efektywność lub komfort. – Jako jeden z przykładów Heyn wymienia wizyjny system detekcji pożaru: kamery dozorowe wykorzystują inteligentną analizę obrazu, umożliwiając wykrycie pożaru w ciągu paru sekund – jeszcze zanim podwyższona temperatura czy dym zostaną wykryte przez czujki pożarowe. Dzięki temu pożary są wykrywane znacznie wcześniej niż w przypadku standardowych systemów sygnalizacji ognia lub dymu, a zyskane w ten sposób cenne minuty pozwalają ratować życie i chronić mienie. 

Kolejnym kluczem na drodze do sukcesu w czasach IoT jest współpraca. Tutaj Bosch stawia zarówno na tradycyjnych partnerów, ale także nowych graczy na rynku. Niedawno zainicjowana współpraca z kanadyjskim operatorem platformy Mojio przyniosła już efekty w postaci pierwszej zintegrowanej oferty IoT dla samochodów zintegrowanych z internetem: specjalny algorytm Bosch precyzyjnie rozpoznaje czas, miejsce i dotkliwość skutków wypadku. Za pośrednictwem chmury obliczeniowej Mojio dane są bezzwłocznie przekazywane do centrali alarmowej Bosch. Ta zaś automatycznie wysyła na miejsce odpowiednie służby. Przez aplikację Mojio lub SMS wysyłana jest równocześnie wiadomość na wcześniej zdefiniowane numery SOS. – Razem z Mojio integrujemy samochody z chmurą obliczeniową. Dzięki temu odpowiednie służby szybciej niż do tej pory mogą dotrzeć na miejsce wypadku – powiedział na targach CES Mike Mansuetti, prezes Bosch North America. Rozwiązanie alarmowe IoT zostanie od połowy roku udostępnione w Ameryce Północnej i Europie prawie milionowi kierowców. 

IoT w podróży: Bosch prezentuje zintegrowaną mobilność jutra 

Własny samochód koncepcyjny do przewozu osób to światowa premiera zaprezentowana przez firmę Bosch na targach. Na jego przykładzie koncern demonstruje swoje rozwiązania w dziedzinach automatyzacji, integracji z internetem oraz elektryfikacji i pozwala doświadczyć mobilności w nowym wydaniu: elektryczne samochody do przewozu osób – bez kierowcy, które wkrótce zdominują krajobraz transportu w światowych metropoliach. – Odpowiada to naszej wizji możliwie bezemisyjnej, bezwypadkowej i bezstresowej jazdy – mówi Heyn. W obszarze przewozu osób Bosch będzie dostarczać, oprócz komponentów i układów, także kompletny asortyment usług, takich jak platformy rezerwacyjne, sharingowe i integracyjne lub usługi parkowania i ładowania samochodów elektrycznych. Należy dodać, że zintegrowane usługi są w ocenie Bosch ważnym warunkiem dla przyszłego rozwoju mobilności związanej z przewozem osób. Także prognozowana wartość rynku robi wrażenie: w 2017 roku wynosiła ona 47 miliardów euro, a w roku 2022 ma osiągnąć już 140 miliardów euro (źródło: PwC). Na potencjale tym chce skorzystać także Bosch, który ze sprzedaży swoich rozwiązań zamierza osiągnąć dwucyfrowy wzrost obrotów. – Bez cyfrowych usług Bosch nie będzie można sobie wyobrazić samochodów przyszłości – twierdzi Heyn z przekonaniem. Skonsolidujemy je w inteligentnym i płynnie zintegrowanym ekosystemie.

Jedną z ostatnich przeszkód na drodze do realizacji wizji mobilności przyszłości  jest automatyzacja pojazdów w złożonym środowisku miejskim. Tutaj Bosch także liczy na partnerskie podejście:  amerykańskie miasto San José w Dolinie Krzemowej będzie pilotażowym miastem dla zautomatyzowanej usługi przewozowej (samochody bez kierowcy), obsługiwanej przez firmy Bosch i Daimler. W tym celu partnerzy podpisali trójstronny list intencyjny. Dzięki współpracy badawczej spółki Bosch i Daimler chcą zwiększyć płynność ruchu, poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz wnieść ważny wkład w dalszy rozwój transportu. Celem jest stworzenie systemu jazdy dla w pełni zautomatyzowanych samochodów bez kierowcy (poziom automatyzacji SAE 4/5), który na początku kolejnej dekady powinien być gotowy do produkcji seryjnej.

Źródło: Bosch