Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Polski przemysł: browarnictwo

-- poniedziałek, 27 marzec 2017

Polska jest trzecim największym producentem piwa w Unii Europejskiej, a rynek piwowarski stanowi jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi krajowej gospodarki. Osiągnięcie tak wysokiej pozycji w ogólnoeuropejskim rankingu nie byłoby możliwe bez korzystania z dobrodziejstw automatyki. Zastosowanie zaawansowanej technicznie aparatury pomiarowej, systemów sterowania, monitoringu oraz innych nowoczesnych rozwiązań znacząco wspomaga proces produkcji, zapewniając najwyższą jakość produktu finalnego, jakim jest piwo.

Z danych opublikowanych przez międzynarodową organizację The Brewers of

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (17)

Europe wynika, że w 2015 roku wyprodukowano w Polsce ponad 40 mln hektolitrów piwa, co w przeliczeniu na opakowania wynosi ponad 8 mld butelek lub puszek. To wystarczająca liczba do wzniesienia toastu przez wszystkich mieszkańców globu jednocześnie! Wynik ten pozwala nam znaleźć się w czołówce największych producentów złocistego trunku w Europie. Pod względem wielkości produkcji piwa wyprzedzają nas jedynie Niemcy oraz Brytyjczycy. Również jeśli chodzi o poziom automatyzacji browarów w Polsce, szczególnie tych największych, w porównaniu z podmiotami operującymi poza granicami naszego kraju, nie mamy się czego wstydzić. Producenci polscy są coraz bardziej świadomi tego, że połączenie tradycyjnych receptur i sprawdzonych metod produkcji z nowoczesną technologią stanowi receptę na zwiększenie wydajności procesów zachodzących w browarze oraz wytworzenie piwa o wysokich walorach smakowych.

Piwne podium

Rynek browarniczy w Polsce w ponad 85% został zdominowany przez trzy międzynarodowe koncerny, z których największym graczem jest Kompania Piwowarska, należąca w całości do światowego brytyjskiego koncernu SABMiller. Browary należące do Kompanii Piwowarskiej to: Lech Browary Wielkopolski, Browar Książęcy w Tychach oraz Browar Dojlidy w Białymstoku. Spółka kontroluje aż 36% krajowego rynku.

Główny konkurent Kompanii Piwowarskiej to Grupa Żywiec – należy do niej ok. 30% rynku, a głównym akcjonariuszem jest koncern Heineken International BV. Dysponuje browarami zlokalizowanymi w Żywcu, Cieszynie, Elblągu, Leżajsku i Warce.

Trzecią pozycję na liście największych krajowych producentów zajmuje Grupa Carlsberg, mająca browary Okocim w Brzesku, Kasztelan w Sierpcu i Bosman w Szczecinie.

Mimo zdominowania rynku przez zagraniczne koncerny coraz większą rolę w produkcji piwa zaczynają odgrywać browary regionalne, z polskim kapitałem, takie jak np. Perła – Browary Lubelskie, Browary Regionalne Jakubiak, Amber czy Kormoran. O ich atrakcyjności stanowi wysoka jakość warzonego piwa i bogata oferta produktowa, znacznie wykraczająca poza standardowe „jasne pełne”.

Obraz polskiego rynku piwowarskiego zaczyna się zmieniać w dużej mierze za sprawą licznie powstających niewielkich browarów rzemieślniczych, kontraktowych oraz restauracyjnych. W browarach kontraktowych piwo warzone jest na bazie własnych receptur w wydzierżawionej części linii produkcyjnej istniejącego browaru. Natomiast w browarach rzemieślniczych, będących swego rodzaju minizakładami, właściciele samodzielnie przygotowują niewielkie ilości piwa.

Z danych Piwnej Zwrotnicy, bloga poświęconego branży piwowarskiej, wynika, że w Polsce działa obecnie 150 browarów rzemieślniczych. Mają na razie ok. 0,5% udziału w rynku, jednak jest to rynek cechujący się wielkim potencjałem wzrostu. Szacuje się, że znalazłoby się na nim miejsce nawet na pięćset browarów. Za dekadę ich udział w rynku może wzrosnąć do 6%. Przewiduje się, że już w tym roku ma przybyć kilkadziesiąt nowych małych browarów. Pojawi się równocześnie ok. 1,5 tys. nowych piw, co jest odpowiedzią na stopniowo rosnące wymagania konsumentów, otwartych na rozmaite nowe smaki i piwne innowacje. Zjawisko to wpisuje się też w obecny trend, jakim jest regionalizm na rynku – browary sprzedają piwa w swoich okolicach, a ich nazwy i etykiety nawiązują do regionów, z których pochodzą.

Biznes piwny napędza krajową gospodarkę

Rocznie do budżetu państwa wpływa z akcyzy od piwa ok. 3,5 mld zł – kwota ta pozwoliłaby na wybudowanie dwóch Stadionów Narodowych albo ośmiu regionalnych portów lotniczych o wielkości zbliżonej do lotniska Warszawa-Modlin. Należy przy tym pamiętać, że akcyza stanowi jedynie jedną trzecią wpływów budżetowych generowanych przez polskie piwo. Z badań branżowych wynika, że dzięki trunkowi z pianką budżet państwa wzbogaca się każdego roku o ok. 10 mld zł. Mając na uwadze fakt, że oprócz wpływów budżetowych branża generuje 205 tys. miejsc pracy – warzenie, dystrybucja i sprzedaż piwa są niewątpliwie motorem napędowym krajowej gospodarki. Najwięcej, bo aż 80 tys. miejsc pracy powstaje u dostawców surowców i usług, z czego najliczniej reprezentowane jest rolnictwo. Dzięki browarom działającym w Polsce wiele osób znajduje zatrudnienie w sektorach zajmujących się sprzedażą piwa – w gastronomii daje ono pracę 64 tysiącom osób, a w handlu detalicznym – kolejnym 46 tysiącom.

Powołując się na dane Nielsen Consumer Panel, w porównaniu do 2015 r. sprzedaż piwa w Polsce wzrosła w ujęciu ilościowym o 2,1%, na co miały wpływ takie czynniki, jak np. korzystna pogoda na początku sezonu, Euro 2016 oraz niższe bezrobocie i wzrost przeciętnego wynagrodzenia. Według Nielsena od września 2015 r. do sierpnia 2016 r. na piwa bezalkoholowe lub z niską jego zawartością konsumenci wydali blisko miliard zł. Podczas gdy dynamika wolumenu dla całej kategorii w tym czasie wyniosła 2%, sprzedaż piwa o niskiej zawartości alkoholu odnotowała 17% wzrost. W tym samym czasie sprzedaż piw bezalkoholowych poszybowała w górę o blisko 55%. Z badań Nielsena wynika, że rynek piw „zero procent” jest wart już 138 mln zł.

Zdecydowana większość wyprodukowanego w Polsce piwa trafia na rodzimy rynek. Okazuje się, że statystyczny Kowalski wypija rocznie 98 litrów piwa, dając się pod tym względem wyprzedzić jedynie Czechom, Niemcom i Austriakom. Jeśli chodzi o eksport, największym odbiorcą są państwa Unii Europejskiej. Natomiast co dziesiąta butelka piwa trafia również na inne kontynenty. Od kilku lat odnotowuje się wzrost wartości eksportu piwa warzonego w naszym kraju. W 2015 r. wyniosła ona 177 mln euro, dzięki czemu piwo przesunęło się na pozycję eksportowego lidera polskiej branży alkoholowej.

Warzenie piwa to złożony proces

Pierwszym etapem warzenia piwa jest ześrutowanie słodu w młynie lub śrutowniku. Zmielony słód, zwany śrutą słodową, umieszcza się następnie w kadzi zaciernej, zalewa wodą i podgrzewa. Znajdujące się w kadzi mieszadła zacierają słód, powodując przedostanie się do wody związków enzymatycznych słodu i rozkład białek oraz skrobi. Kolejnym krokiem jest filtracja zacieru na kadziach filtracyjnych lub na filtrze zaciernym.

Sklarowany zacier, czyli tzw. brzeczka przednia, trafia do kotła warzelnego, w którym gotowana jest z dodatkiem chmielu, odpowiedzialnego za gorzkawy smak i charakterystyczny aromat produktu finalnego. Proces właściwego gotowania, czyli warzenia, trwa średnio od kilkudziesięciu minut do nieco ponad godziny. Następnie brzeczka wpada do ogromnej kadzi–whirpool, gdzie kręcąc się wokół, wytrąca osad, który opada na dno kadzi i zostaje oddzielony od brzeczki chmielowej. Gorąca brzeczka schładzana jest następnie w płytowym wymienniku ciepła. Kolejnym etapem jest dodanie do brzeczki drożdży piwowarskich w celu wytworzenia alkoholu i dwutlenku węgla. Fermentacja przeprowadzana jest w otwartych kadziach fermentacyjnych lub tankofermentorach, zwanych unitankami. Ze względu na to, że podczas fermentacji w kadziach piwo ma bezpośredni kontakt z powietrzem, istnieje ryzyko zakażenia piwa mikroorganizmami unoszącymi się w powietrzu. Dlatego też tak ważne jest odpowiednie schłodzenie pomieszczeń, w których przebiega fermentacja, oraz – z uwagi na ilość powstającego dwutlenku węgla – zadbanie o efektywny system wentylacji tych miejsc. Obecnie, zwłaszcza w dużych browarach, używane są cylindryczno-stożkowe tanki, które pozwalają na łatwiejsze usuwanie drożdży po procesie fermentacji. Po trwającym od kilku do kilkunastu dni procesie fermentacji młode piwo przekazywane jest do leżakowni, gdzie, leżakując w tankach leżakowych, powoli dojrzewa i nabiera odpowiedniego profilu aromatyczno-smakowego. Przed ostatecznym rozlaniem gotowego już piwa poddawane jest ono jeszcze jednej filtracji oraz pasteryzacji. Ostatecznie piwo trafia do tanków pośredniczących. W tankach tych trzymane jest do momentu, zanim wejdzie do działu rozlewni, gdzie znajdują się urządzenia zwane monoblokami, mające kształt wielkiego okręgu, do którego z jednej strony dochodzą puste butelki lub puszki, a z drugiej wychodzą butelki lub puszki napełnione piwem. Rozlewanie piwa w browarze odbywa się z ogromną prędkością i w całkowicie zamkniętych obiegach.


Przeczytaj także

Rola systemów CNC i sterowników PLC w fabryce przyszłości
Wraz z rozwojem i zaawansowaniem automatyki produkcyjnej, przemysłowe sterowniki i systemy sterowania stają się coraz bardziej złożone, ale też bardziej efektywne; będzie to miało wpływ na zmianę... więcej »
Przemysł 4.0 na żywo w DECKEL MAHO Pfronten
Fabryka cyfrowa, integralne rozwiązania automatyzacji i doskonałość technologiczna – DMG MORI zaprezentuje pełen zakres kompetencji produkcyjnych podczas tradycyjnego wydarzenia DECKEL MAHO Pfronten... więcej »
Maksymalizowanie zwrotu z inwestycji za pomocą zintegrowanego podejścia do systemów sterowania
Nowoczesne programowalne sterowniki logiczne (PLC) łączą w sobie funkcje integracji i cyberbezpieczeństwa, a wykorzystanie standardu OPC UA w przetwarzaniu danych zapewnia większą wydajność produkcji... więcej »
Korzyści z zastosowania czujników magnetostrykcyjnych w turbinach wiatrowych
Magnetostrykcyjne liniowe czujniki położenia są przeznaczone do wykorzystania w zaawansowanym sterowaniu ruchem oraz przy współpracy z interfejsem CANopen. Stosuje się je w aplikacjach turbin... więcej »
2018: Odyseja informatyczna
Wszystko jest ze sobą połączone, a każdy element każdego przedmiotu ma na celu dostarczenie danych dla internetu rzeczy. Życie toczy się głównie z poziomu naszych telefonów. Coraz trudniej jest... więcej »
Toyota Motor Europe i Dassault Systèmes wspólnie pracują nad cyfrowym marketingiem nowej generacji
Firmy Dassault Systèmes i Toyota Motor Europe podpisały trzyletnią umowę, w ramach której będą pracować nad zoptymalizowaniem procesu cyfrowej produkcji. Celem współpracy jest stworzenie nowej... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

INDUSTRYmeeting 2018
2018-02-20 - 2018-02-21
Miejsce: Sosnowiec
Technovation Forum
2018-03-14 - 2018-03-15
Miejsce: Bydgoszcz
AUTOMATICON Międzynarodowe Targi Automatyki i Pomiarów
2018-03-20 - 2018-03-23
Miejsce: Warszawa
PRZEMYSŁ 4.0
2018-04-10 - 2018-04-10
Miejsce: Warszawa
Hannover Messe
2018-04-23 - 2018-04-27
Miejsce: Niemcy

Katalog

Turck sp. z o.o.
Turck sp. z o.o.
Wrocławska 115
45-836 Opole
tel. 77 443 48 00

zobacz wszystkie




SONDA


tak
nie
nie wiem


Wydania specjalne


Profesjonalne Tłumaczenia Techniczne
O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2018 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce